Autostrada morska ze Świnoujścia do Szwecji - Część I
Świnoujście słynie nie tylko z pięknej plaży, czy portu morskiego, ale też i z terminalu promowego. Leżąc na piasku, nieraz widzimy odpływające i przypływające promy. Nigdzie indziej w Polsce nie zobaczymy jednak aż tylu różnych promów. Co prawda z Gdańska i Gdyni również pływają promy, ale jest ich w sumie tylko 5. Natomiast w Świnoujściu możemy spotkać ich aż 11. Liczba jednostek jest czasem jeszcze większa i sięga nawet 16. Łączą one Świnoujście ze Szwecją i zapewniają transport ciężarówek, samochodów osobowych, wagonów kolejowych i pieszych. Z racji wysokiej częstotliwości kursowania promów trasę Świnoujście - Ystad określa się jako autostrada morska. Przyjrzyjmy się więc pływającym po niej świnoujski promom.
Wypoczywając na Wyspie Uznam, widzimy w oddali promy z napisami: Unity Line, Polferries i TT-Line. Są to nazwy trzech operatorów promowych. Unity Line ma siedzibę w Szczecinie, Polferries w Kołobrzegu, a TT-Line to niemiecki operator z siedzibą w Lubece. Promy tych operatorów pływają do Ystad i Trelleborga w Szwecji oraz na duńską wyspę Bornholm w wakacje.
W tej części przedstawię promy Unity Line, których jest w sumie siedem. Mają one następujące nazwy:
- Polonia
- Skania
- Kopernik
- Jan Śniadecki
- Wolin
- Galileusz
- Gryf
Jednak nie wszystkie z nich możemy zobaczyć w ciągu dnia.
Po 10:00 ze Świnoujścia wypływa jeden z dwóch promów Unity Line do Trelleborga. Pierwszym jest MF Gryf, a drugim MF Galileusz. Jeśli jeden z nich wypływa po 10:00, to drugi w nocy.
MF Gryf. Fot. Michał Małysz
MF Galileusz. Fot. Michał Małysz
Jeżeli przyjdziemy na plażę przed 11:00, powinniśmy zobaczyć przypływającego z Trelleborga MF Wolin. Jest to najdłuższy polski prom. Wyrusza on zazwyczaj z powrotem do Trelleborga przed 17:00, więc szansa na zobaczenie go, będąc na plaży, jest bardzo duża.
MF Wolin. Fot. Michał Małysz
Po godzinie 13:00 możemy z kolei zobaczyć jeden z najsławniejszych polskich promów, MF Polonia, który wypływa do Ystad. Powraca on do Świnoujścia wczesnym rankiem i latem łatwo można go zobaczyć. W ciągu dnia stoi też w świnoujskim porcie.
MF Polonia. Fot. Michał Małysz
Po godzinie 16:00 pojawia się na horyzoncie kolejny prom, obecnie najstarszy polski prom morski, MF Kopernik. Płynie on z Ystad i jest promem dedykowanym przewozom ciężarówek i wagonów kolejowych. Jego misja dobiega powoli końca, ponieważ ma wkrótce zostać zastąpiony przez nowszy prom, który obecnie jest remontowany w Szczecinie, MF Copernicus. Kopernik w trasę do Ystad wyrusza o 20:00, więc też dość łatwo można go spotkać.
MF Kopernik. Fot. Michał Małysz
Po godzinie 19:00 zjawia się kolejny prom, tym razem pasażerski, MF Skania. Jego nazwa nawiązuje do regionu w Szwecji, w którym położone jest Ystad, z którego przypływa. Jest to typowy prom pasażerski, podobny do MF Polonia. W drogę powrotną do Ystad wyrusza późnym wieczorem, po 22:00.
MF Skania. Fot. Michał Małysz
Pozostaje jeszcze prom MF Jan Śniadecki. Jednak przy obecnym rozkładzie kursowania nie można go zobaczyć w ciągu dnia w Świnoujściu. Pojawia się on tylko po północy i po 4:00 z powrotem płynie do Ystad. Czasami zdarza się, że jest on wyłączony z eksploatacji i oczekuje na kotwicowisku.
MF Jan Śniadecki. Fot. Michał Małysz
Warto wspomnieć jeszcze o MF Mikołaj Kopernik, który pływał do 2008 roku. Jego następcą został MF Kopernik. Był on bliźniaczym promem dla słynnego MF Jan Heweliusz, który zatonął w 1993 roku. Podobnie jak "Heweliusza", również i "Kopernika" wyróżniał napis ŚWINOUJŚCIE - YSTAD. Prom ten już niestety nie istnieje.
MF Mikołaj Kopernik. Fot. Michał Małysz
To jednak nie wszystkie promy w Świnoujściu! W kolejnej części artykułu o autostradzie morskiej opiszę trzy promy Polferries, które charakteryzują się ciekawymi malunkami na dziobie oraz powspominam te z logo Polferries, które już ze Świnoujścia nie pływają.
Do usłyszenia wkrótce! :)