Autostrada morska ze Świnoujścia do Szwecji - Część II
W drugiej części artykułu przybliżę sylwetki trzech pływających ze Świnoujścia promów Polferries.
Polferries (Polska Żegluga Bałtycka) to operator promowy mający siedzibę w Kołobrzegu.
W ciągu dnia codziennie możemy spotkać w Świnoujściu trzy promy tego operatora o nazwach:
- Baltivia
- Mazovia
- Cracovia
Wszystkie te promy pływają ze Świnoujścia do Ystad, a Cracovia w wakacje w soboty ma pływać także do Rønne na Bornholm.
Spacerując po plaży lub odpoczywając, wczesnym przedpołudniem, przed 13:00 zobaczymy wypływający do Ystad prom MF Cracovia. Jest to najnowszy prom Polferries pływający obecnie w Świnoujściu.
MF Cracovia. Fot. Michał Małysz
Posiada on namalowanego na dziobie wieloryba. Jest bardzo nowoczesny, jako, że powstał w 2002 roku, a w Świnoujściu pływa od września 2017 roku. MF Cracovia powraca do Świnoujścia wczesnym porankiem około 6:00. W świnoujskim porcie prom ma postój dość daleko od przeprawy promowej i trudno go dostrzec. Najłatwiej zobaczyć go można właśnie podczas wypływania do Ystad.
Drugim promem Polferries, który zobaczymy w Świnoujściu w zasadzie tylko wieczorem, jest MF Mazovia. Prom ten w ciągu dnia przede wszystkim stoi w porcie w Ystad. Powraca on do Świnoujścia około 19:00.
MF Mazovia. Fot. Michał Małysz
Jest to także jeden z nowszych polskich promów zbudowany w 1996 roku. Na dziobie ma namalowaną rybę. W drogę powrotną do Ystad wypływa po 22:30, a więc w Świnoujściu długo nie stacjonuje. Łatwo go spotkać, wybierając się np. na wieczorny spacer do Stawa Młyny.
Trzecim promem Polferries w Świnoujściu jest MF Baltivia. Prom ten kursuje nieregularnie do Ystad nocą, wypływając do Szwecji po 1:00. Powraca on do Świnoujścia następnego dnia około północy. Przez kilka dni stoi jednak przy terminalu promowym i tam można go łatwo zobaczyć nawet z bliska.
MF Baltivia. Fot. Michał Małysz
MF Baltivia niegdyś kursowała na trasie Gdańsk - Nynäshamn, ale od 2013 roku pływa ze Świnoujścia do Ystad. Początkowo pływała w godzinach dzisiejszej MF Mazovia, a więc przypływała wieczorem do Świnoujścia. Później wypływała do Ystad w południe jak obecnie MF Cracovia. Jako, że prom ten ma już 37 lat, rozważane było jego odstawienie i zastąpienie nowszym. Teraz jednak pojawił się pomysł, że MF Baltivia może zacząć pływać na nowej trasie ze Świnoujścia do litewskiej Kłajpedy o ile linia ta zostanie uruchomiona.
W Świnoujściu udało mi się zobaczyć jeszcze dwa inne promy Polferries.
Pierwszy z nich, MF Pomerania, pływał przez wiele lat ze Świnoujścia do Kopenhagi, a w latach 70. przez rok nawet do brytyjskiego Felixstowe. W 2010 został jednak sprzedany, a w 2014 roku zezłomowany. To jeden z legendarnych wręcz polskich promów.
MF Pomerania. Fot. Michał Małysz
Drugi prom to MF Wawel. Obecnie pływa on na trasie Gdańsk - Nynäshamn, na której zastąpił inny prom Polferries, MF Scandinavia, który jednak ze Świnoujścia nigdy nie pływał. MF Wawel robi ogromne wrażenie wizualne, gdyż jest jednym z największych polskich promów. W Świnoujściu pojawiał się wieczorem, gdy przypływał z Ystad. Jest to jeden ze starszych promów polski, o rok starszy niż MF Baltivia.
MF Wawel. Fot. Michał Małysz
W skrócie można uznać, że MF Cracovia i MF Mazovia to promy nowej ery Polferries. Są nowoczesne i przez lata będą zapewne pływać po "Autostradzie morskiej". Z kolei MF Baltivia, MF Pomerania i MF Wawel to zasłużone już dla Polferries promy, które wiele przeszły, a Pomerania już niestety nie istnieje. Miło jest jednak powspominać czasy, gdy ze Świnoujścia pływały takie właśnie jednostki. Warto więc robić zdjęcia promów i przedstawiać je kolejnym pokoleniom odwiedzających Świnoujście.
W trzeciej, ostatniej części artykułu o "Autostradzie morskiej" napiszę o promach niemieckiego TT-Line, które pływają ze Świnoujścia do Trelleborga już od czterech lat.
Do usłyszenia niebawem! :)